www.impclubfinland.fi

  • Suurenna fontin kokoa
  • Fontin oletuskoko
  • Pienennä fontin kokoa
Home Kievarin Villen entisöinti

 

salmiakki


Kievarin Villen entisöitiin vaivoja säästämättä jokkisautosta
tämänpäivän historic-luokan ralliautoksi, sääntökirjan liite K:n
sekä vuoden 1971 liite J:n mukaisesti.

Peltitöitä:

Pahimpien paikkojen poisleikkaamisen ja todella siistin puhalluksen jälkeen päästään koritöihin.

entisöintiä
Molemmin puolin oli uusittava mm. koko helmapaketti ja osa lattiaa. entisöintiä
Tällaisia kulmia ei lähdetty oikomaan vaan koko pala vaihdettiin. entisöintiä
Kokonaiset takapalat sisustoineen vaihdettiin. entisöintiä


Molemmat kyljet, koko helmapaketti ja sisäpuolen pellit uusittiin. entisöintiä
Lattia alkaa näyttää jo "hiukan" paremmalta... entisöintiä
Kehikko tehtiin kokonaan purettavaksi ja tukevilla laippa/pulttiliitoksilla. entisöintiä
Kori lähes valmis kitattavaksi ja happomaalattavaksi. Projektia varten jouduttiin hankkimaan toinen Mk II Imp, joka toimi elintenluovuttajana. Aikaa projektin aloituksesta on kulunut noin kolme kuukautta. entisöintiä

Maalaamaan:

Koriin ruiskutettiin happoväri pohjalle ja seuraava kerros onkin ruiskufilleri. Alkaa jo vähitellen näyttää hiukan siivommalta. Mutta kyllä onkin "migiliimaa" mennyt!"

entisöintiä
Pohjaan levitettiin polyuretaanipinnoite, joka kokemusten mukaan kestää erinomaisesti kovaakin kulutusta. entisöintiä
Etusyylari vaatii omat ilmanohjaimet. Varapyöräkotelon pohja avattiin ilman poistotieksi ja koko kotelo suljetaan päältä avattavalla kannella. Tässä vaiheessa on viimeinen hetki muistaa mitä muuta piti vielä hitsailla. entisöintiä


Etutila maalattuna. Syylarin alumiiniputket viedään auton alla, jolloin jäähtyminen on parempaa ja täyttävät myös nykyiset turvallisuusvaatimukset entisöintiä
Ja sitten teipattiin... entisöintiä
...ja maalattiin. Kaikki tekstit kuskien nimiä lukuun ottamatta maalattiin, kuten ennen vanhaan. entisöintiä
Auton nimen maalaamiseen meni melkein koko päivä, käytettiin samantyyppistä maalia kuin pintaväri. entisöintiä
Ruudutus tehtiin alkuperäisen mallin mukaan. Myös helmateksti vastaa tyyliltään vuoden 1971 mallia. entisöintiä
Jarru- ja kytkinsylintereinä käytetään Girlingin yksipiirisylinteriä. Kyseisiä on vielä hyvin saatavilla.
entisöintiä
Vesiputkien sovitus auton alle oli koko päivän työ. Koska kyseiset tulee saada mahdollisimman alas, laskettiin panssarin kiinnityksiä ja suojalevyä. Vaihteensiirtotanko ja käsijarruvaijerit mahtuvat vielä normaalisti.
entisöintiä


Alusta:
Etuakselisto on puhallettu ja maalattu akryylipinnoitteella. Kaikki puslat ovat uusia kilpaosia. Samoin kaikki olkatapit, jarrusylinterit ja laakerit on uusittu. Auton alkuperäiset, harvinaiset pultit kromatoitiin uutta vastaaviksi.
entisöintiä
Eturipustus valmiina. Iskareina Konit ympäriinsä ja jousena "RAC-jousi". RAC-jouset ovat hiukan pidemmät kuin Sportin omat ja lisäksi etujousi on noin 30 lbs jäykempi. Kaikki jarruputket tehtiin Goodridgen teräspunosletkuilla. Jarruina on perushuolletut vakiot, jotka ovat aivan riittävät rallikäyttöönkin. Etujarrusylinterit on tilattava Englannista, Mk I Escortin sylinterit ovat liian isot. Kaikki jarrukitkapinnat piti pinnoittaa uudestaan, koska tarvikekengissä pinnan pituus on 7 mm liian lyhyt. entisöintiä
Takaripustus valmiina. Konin iskarit teetettiin Motoralissa "Linkulla", hänellä oli vielä tallessa vanha Imppimappi, jossa oli kyseiset säätöarvot. Jousena täälläkin RAC-jousi. Yleisesti ottaen, takapää tulee olla todella jäykillä arvoilla ja etupää puolestaan yllättävän löysä. Lopulliset säädöt on luonnollisesti haettava ajamalla. entisöintiä
Taka-akselisto mahtui nippanappa paikalleen vesiputkien kanssa. Vaihdelaatikon päädyn, palkin ja putkien väliin ei montaa milliä jää. Jarru-, kytkin- ja vesiputket sijoitettiin siten, että mahdollisen rättinivelrikon sattuessa vetoakseli ei ylety kyseisiin komponentteihin. entisöintiä
Vesiputket niputettiin kumipannoilla. Pyöränkulmia ei saatu vielä mitattua, tehdään se sitten kun on ajettu hetki ja paikat asettuneet. Pohjan suojalevy ja panssarit on laitettava n. sentin alemmas kuin normaalisti, jotta kyseiset putket mahtuvat paikalleen. entisöintiä

Takatukivarret ovat aina Impissä kovilla. Kun kerran vahvistamista ei ole sallittu, on ainoa konsti etsiä mahdollisimman ehjät yksilöt ja uusia kaikki osat välyksettömiksi.
entisöintiä


Sisätiloihin:
Kojelautana vakio Mk II kojelauta. Rallye-dash olisi luokiteltu, mutta niitä ei aikakaudella juurikaan ollut.

entisöintiä
Tuplanäyttöinen Halda luonnollisesti kuuluu rekvisiittaan. entisöintiä
Sisusta alkaa olla mallissaan. Kuskin puolen oviputki on vielä irti, kun tässä säätö/testausvaiheessa kuitenkin joutuu hyppimään sisään ja ulos jatkuvasti. Penkit ja vyöt luonnollisesti FIA-hyväksyttyä mallia. entisöintiä
Kojelauta valmiina. Sulakkeet on perinteisiä posliinisulakkeita, katkaisijat vanhanmallisia kromattuja vipukatkaisijoita ja mittarit Autometerin Classic-sarjaa.
entisöintiä
Kaaret asennettiin ikkunoiden vedon jälkeen. Lopullinen kiristys tehdään vasta sitten, kun kaikki kehikon osat on paikoillaan. entisöintiä


Pellin alla:
Moottorilla ehdittiin ajaa ennen Harisen Sepon säätötöitä vain n. 15 km, eli oli aika raaka. Moottori tuotti juuri sen mitä laskettiinkin; 9,9 kg vääntöä 6200 rpm ja 96 hv 7800 rpm. Kantena on hiukan isommilla venttiileillä (imu 34mm ja pako 28mm) oleva Sportin valu, jossa kanavia on työstetty vain nimeksi. Esimerkiksi pakokanava on käytännössä vakio. Kansi päivitetään ensi kesäksi.
entisöintiä
Johtosarjat on vielä viimeistelemättä, putsarikotelointi tekemättä ja akun kiinnitys työn alla. Moottorin kuvasarja tehdään ensi huollon yhteydessä. Nyt on tekniikka niin "puolitiessään", ettei varsinaista esittelyä kannata tehdä. entisöintiä
Etutilasta puuttuu enää pissapoika, töötti ja syylarikotelo. entisöintiä
Tältä se näyttää pukkien päällä. Alustan säätöjen etsiminen jää taas viime hetkeen, todennäköisesti aloitamme hyviksi havaituista ratkaisuista ja teemme hierontaa sitten ajan kanssa. Peurunka-rallissa numeromme on tasan 100, toivottavasti emme ole tien tukkona takana tuleville nopeille kavereille! entisöintiä


Moottori:
Ajoimme 2003 talvikauden "puolitekoisella" moottorilla, jolla kuitenkin menestyi kohtuullisesti. Lisäksi "haittana" oli vaihdelaatikko, Peurungassa hajonneen kokonaan välitetyn laatikon tilalle jouduimme laittamaan vaihteiston, jossa oli vakio ykkönen ja kakkonen.

entisöintiä
Moottorissa oli talvikaudella 92 hv / 7300 rpm ja n. 10 kgm / 5800 rpm. Kierrokset loppuivat 8300 rpm, viimeisessä kisassa tosin jo aikaisemminkin. Teimme huolto- ja ehostustoimenpiteinä kesäkaudelle seuraavaa: Kansi: Porttaus viimeisteltiin, pakopuolella ollut massiivinen vakio-ohjuripatti muotoiltiin (oli täysin seinä vastassa), muttei poistettu, ja puristussuhde nostettiin nokan vaatimalle tasolle. Venttiilijouset uusittiin ja simmattiin, seetipaine 37 kg. Kansityön jälkeen kyseinen virtaa 8mm asti 3-5% paremmin kuin esim. Hartwellin kansi. Kanavamitat ovat n. 2 mm pienemmät kuin englantilaisessa yksilössä. entisöintiä
Runkopultteina on ARP Chevyn pitkät pinnapultit, joihin pultataan myös loiskelevy, samoin kiertokankien pultteina on ARP:n 3/8" pultit. Kuparirengastiivistys oli toiminut moitteettomasti, ainoastaan kolmossylinterissä oli kansi notkahtanut vesitilaan päin. entisöintiä
Alakerta huollettiin massiivisesta öljynkulutuksesta johtuen, hoonaamalla ei aivan puhdistunut täydellisesti eli putkissa on jo pieni pussi. Öljyn pääsy palotilaan saatiin kuriin levittämällä öljyrenkaan uraa ja asentamalla Nissanin 73mm öljyrenkaat, pään välys sovitettiin 0,25 mm:iin. Myös puristusrenkaat vaihdettiin uusiin. entisöintiä

Häjylogo