www.impclubfinland.fi

  • Suurenna fontin kokoa
  • Fontin oletuskoko
  • Pienennä fontin kokoa
Home Kunnostettuja Häjyjä
Häjylogo

Mikäli omaat lisätietoa Häjy-yksilöistä, näiden lopullisista kohtaloista, tai tiedät Häjy-tarinoita, pieniäkin, otathan yhteyttä Suomen Imp Kerhoon ja kerro se meille. Ralliryhmä Härmän Häjyt on suomalaista rallihistoriaa, ja taltioinnin arvoista.

Esittelyssä tuhoutumiselta säästyneet ja kunnostetut Häjyt:

Näsin Köpi


Näsin Köpin kilpailu-ura loppui 80-luvulla Rallicross kilpailuihin ja niiltä jäljiltä se jäi maatumaan ns. loppuunajettuna Nurmijärvelle.

Nykyinen omistaja pelasti sen jäänteet, kun auto paljastui alkuperäiseksi Häjyksi. Mittavan restauroinnin jälkeen auto rekisteröitiin uudelleen ja tietysti entisiin UCJ-610 kilpiin

Näsin Köpi

Lisätietoja Köpin historiasta  aikalais-kuvilla höystettynä sivuston Nimettyjä Häjyjä osiossa.

Auto on nähtävillä automuseo Mobiliassa Rally Hall of Fame näyttelyssä.

Näsin Köpi

Häjylogo


IRZ


Wihuri Oy Autola rakensi IRZ:in kilpa-autoksi uudesta autosta vuoden -70 lopulla. Auto maalattiin Härmän Häjyt väritykseen heti uutena, mutta autossa ei koskaan ollut nimeä.
Ensimmäinen omistaja oli Pekka Eerola, joka ajoi autolla ensimmäisen rallin tammikuussa 1971 (Riihimäki Ralli. Eerolan toimesta autolla ajettiin ralli, rataa ja maastoajoja vuoden -72 loppuun. Seuraavat omistajat, Tapani Mustala, Erkki Parkkinen ja Matti Kurvinen. jatkoivat IRZ:in kilpailu-uraa rallien ja maastoajojen merkeissä.

IRZ jäi loppuun ajettuna seisomaan jo 70-luvun puolivälissä Elimäelle suuren kuusen alle, josta nykyinen omistaja sen saamansa vinkin perusteella löysi 90-luvun lopulla.

Mittavan entisöintityön jälkeen auto palasi kilparadoille kesällä 2004 sekä rallin tunnelmaan Kymen jäärallissa 2005.

Sen jälkeen sillä on ajettu aktiivisesti Historic kilpailuja (rataa, rallia ja sprinttejä), eli auton historiaa on kunnioitettu aktiivisesti.

irz
Pekka Eerola matkalla Forssa-rallin luokkakakkoseksi vuonna 1971

Pekka Eerola ja Tapani Lehtosalo vauhdissa Forssa-rallin pikataipaleella 24-25.7.1971. Saaliina yleiskilpailussa sija 26 ja luokkansa kakkonen. Kuva: Pekka Eerolan arkisto.
Katso myös kuvasarja IRZ:n entisöinnistä HÄJY-valikon linkistä.

Häjylogo


Kievarin Ville



Kievarin Villen aktiivinen kilpailukausi alkoi vuonna 1971 ryhmässä kaksi, kilpailu oli Porvoon ralli ja kuljettajana Pekka Heino. Kuljettajan penkillä on ehtinyt kilpailuissa istumaan Pekka Heino, Pentti Kurri, Kauko Rantala, Harri Nyström, Reima Stigell sekä Ilpo Peltonen.
Kievarin Ville
Pentti Kurri - Kalevi Vainio Kievarin Villellä Rantarallissa 1971. Yleiskilpailussa 18., luokassaan 3.

Kievarin Ville
Kievarin Ville Forssa-rallin erikoiskokeella vuonna 1971. Kuljettajana Pentti Kurri ja 2-ohjaajana Reino Weckman. Keskeytys sähkövikaan.
Katso koko entisöintiprojekti HÄJY-valikon linkistä... entisöintiä

Häjylogo


Praksin Hermanni


Yksi kolmesta Auto-Kivin Häjystä. Kuljettajana on toiminut ainakin Kivi Koskenala, talvikaudella 1970 viidessä rallissa ja kolmessa jääratakilpailussa, sekä Börje Lönn kolmessa rallissa syksyllä 1970. Auto palasi Historic ratakilpailuihin kesällä 2004. Praksin Hermanni kunnostettuna

Praksin Hermanni kunnostettuna

Häjylogo


Praksin Joose


Praksin Joosen kuljettajina ovat ehtineet toimia Matti Hartikainen, Kivi Koskenala, Juhani Kynsilehto, Pekka Iivonen, Seppo Komulainen, Juha Miettinen sekä Jarmo Velin.

Parhaat saavutukset Praksin Joosella ovat Pekka Iivosen yleiskilpailun kuudes sija 100-rallissa 1971 sekä Seppo Komulaisen kolmas sija junioreiden yleiskilpailussa Lokarallissa 1971.



Häjylogo


Praksin Väinö


Tämän ykkösryhmäläisen Häjyn ensimmäiset kilpailut ajoi Reijo Pihlajasaari, joka ajoi sillä 9 jääratakilpailua vuoden 1970 tammi-maaliskuussa.

Kesäkaudella 1970 ajokki oli pääasiassa Pekka Iivosen käytössä, mutta parissa maastoajossa sillä ajoi myös Iivosen 2-ohjaajana ralleissa toiminut Tapio Laine. Kivi Koskenala oli Pekka Iivosen pari lokakuussa 1970 ajetussa Keimola 500 -kilpailussa.

Pekka Rantakari osallistui Praksin Väinöllä tammikuussa 1971 Porvoon rallin sekä Smile-rallin ennen kuin auto siirtyi Erkki Ojalan omistukseen.

Matti Björklund aloitti kilpailemisen tällä autolla Helsinki rallista 1971 ja jatkoi sitä aina kevään 1973 jääratakisoihin asti. Tällä aikavälillä ratin takana ehtivät istua myös Pekka Lindgren sekä Päivi ja Sulo Björklund. Tämän jälkeen vielä Risto Keltto kilpaili autolla vuonna 1976.

Nykyisin auto majailee kunnostettuna Kaakkois-Suomessa..



Häjylogo


UUO


Pekka Iivosen entinen kakkosryhmän kilpa-auto, jolla hän ajoi vuonna 1971 viidessä rallissa luokkavoittoon. Nämä rallit olivat Oulunjärven ralli, Tott ralli, Itäralli, Länsirannikon ralli sekä Helsinkiralli, jossa oli yleiskilpailussakin toinen.

Iivonen lähti -71 Suurajoihin Veijo Pääkkösen kanssa Pääkkösen aloittaessa ajamisen, mutta matka keskeytyi heti kuudennelle erikoiskokeelle, Ouninpohjaan, kun molemmat kaasuvaijerit katkesivat hypyissä.
Pekka Iivonen ja Veijo Pääkkönen lähdössä Jyväskylän Suurajoihin 1971. Kuva: Veijo Pääkkösen arkisto / Villen kuva
Länsirannikon rallin -71 Iivonen ajoi vuorotellen kakkosohjaajaksi merkityn Timo Mäkelän kanssa.

Pekka Iivonen ajoi autolla vuoden 1972 loppuun. Tämän jälkeen auto siirtyi Kaj sekä Tom Svahnille, jotka kilpailivat sillä niin jääradalla, rallissa, maastoajoissa kuin rallicrossissa.

Häjylogo