
Mikäli omaat lisätietoa Häjy-yksilöistä, näiden lopullisista kohtaloista, tai tiedät Häjy-tarinoita, pieniäkin, otathan yhteyttä Suomen Imp Kerhoon ja kerro se meille. Ralliryhmä Härmän Häjyt on suomalaista rallihistoriaa, ja taltioinnin arvoista.
Esittelyssä osa tunnetuista nimettömistä Häjyistä:
APT-7 |
|
Hannu Pietisen ykkösryhmäläinen Häjy. Ensimmäinen kilpailu autolla oli Teekkariralli 1970. Parhaita saavutuksia ovat luokkansa kakkostilat sekä Hankirallista että Jyväskylän Suurajoista 1971. |
|
Jyväskylän Suurajot 1970, N:o 77, Hannu Pietinen - Ahti Kurppa, Sunbeam 900, keskeytys ek 51, kuva |
BI-3 |
|
Autolla kilpailemisen aloitti Paavo Vähäsarja, ennen Häjy-aikaa ja O-alkuisilla kilvillä vuonna 1968. Vähäsarjan jälkeen autolla ajoivat kilpaa ainakin Matti Johansson sekä Aulis Kaartinen. |
|
|
EMY-11 |
|
Kauko Mäki-Kuutin ajokkina ollut ykkösryhmäläinen Häjy. |
|
|
HFC-11
|
|
|
Tämän ykkösryhmäläisen etupellissä komeili nimi Rosvo Roope, mutta se ei ollut "aito Häjy-nimi" vaan myöhemmin lisätty. Vuonna 1970 tällä autolla ajettiin useisiin luokkavoittoihin; Risto Heinosen toimesta Yyterin rallissa, Savo rallissa sekä Jyväskylän Suurajoissa ja Jorma Vuorelan toimesta junioreiden yleiskilpailuvoittoon Sveitsin talvirallissa.![]() |
|
IRZ |
|
Wihuri Oy Autola rakensi IRZ:in kilpa-autoksi uudesta autosta vuoden -70 lopulla. Auto maalattiin Härmän Häjyt väritykseen heti uutena, mutta autossa ei koskaan ollut nimeä. Ensimmäinen omistaja oli Pekka Eerola, joka ajoi autolla ensimmäisen rallin tammikuussa 1971 (Riihimäki Ralli. Eerolan toimesta autolla ajettiin ralli, rataa ja maastoajoja vuoden -72 loppuun. Seuraavat omistajat, Tapani Mustala, Erkki Parkkinen ja Matti Kurvinen. jatkoivat IRZ:in kilpailu-uraa rallien ja maastoajojen merkeissä. IRZ jäi loppuun ajettuna seisomaan jo 70-luvun puolivälissä Elimäelle suuren kuusen alle, josta nykyinen omistaja sen saamansa vinkin perusteella löysi 90-luvun lopulla. Mittavan entisöintityön jälkeen auto palasi kilparadoille kesällä 2004 sekä rallin tunnelmaan Kymen jäärallissa 2005. Sen jälkeen sillä on ajettu aktiivisesti Historic kilpailuja (rataa, rallia ja sprinttejä), eli auton historiaa on kunnioitettu aktiivisesti. |
Pekka Eerola matkalla Forssa-rallin luokkakakkoseksi vuonna 1971Pekka Eerola ja Tapani Lehtosalo vauhdissa Forssa-rallin pikataipaleella 24-25.7.1971. Saaliina yleiskilpailussa sija 26 ja luokkansa kakkonen.Kuva: Pekka Eerolan arkisto. |
Katso myös kuvasarja IRZ:n entisöinnistä HÄJY-valikon linkistä. |
TL-99 |
|
Kalevi Lähteenmäki ajoi autolla kahdessa rallissa talvella 1970. |
|
|
UUO-3 |
|
Pekka Iivosen entinen kakkosryhmän kilpa-auto, jolla hän ajoi vuonna 1971 viidessä rallissa luokkavoittoon. Nämä rallit olivat Oulunjärven ralli, Tott ralli, Itäralli, Länsirannikon ralli sekä Helsinkiralli, jossa oli yleiskilpailussakin toinen. Iivonen lähti -71 Suurajoihin Veijo Pääkkösen kanssa Pääkkösen aloittaessa ajamisen, mutta matka keskeytyi heti kuudennelle erikoiskokeelle, Ouninpohjaan, kun molemmat kaasuvaijerit katkesivat hypyissä. |
![]() Pekka Iivonen ja Veijo Pääkkönen lähdössä Jyväskylän Suurajoihin 1971.Kuva: Veijo Pääkkösen arkisto / Villen kuva |
Länsirannikon rallin -71 Iivonen ajoi vuorotellen kakkosohjaajaksi merkityn Timo Mäkelän kanssa. Pekka Iivonen ajoi autolla vuoden 1972 loppuun. Tämän jälkeen auto siirtyi Kaj sekä Tom Svahnille, jotka kilpailivat sillä niin jääradalla, rallissa, maastoajoissa kuin rallicrossissa. |
YMV-?? |
|
Tästä autosta tai auton kuljettajasta juuri mitään tietoa. Kaikenlainen lisäinformaatio olisi erittäin tervetullutta |
|
|
ZC-829 |
|
ZC on yksityisomistuksessa ollut kakkosryhmän Häjy. Auton pitkäaikaisin kuljettaja oli Jorma Rouko, joka kilpaili sillä vuodesta 1970 aina vuoteen 1976 asti. Tässä välissä Timo Mäkelä ennätti ajaa autolla kolme kilpailua. Roukon jälkeen ZC:n ohjauspyörän takana istuivat kilpailuissa Jussi Mäkynen, Antti Harju, Voitto Kinnunen, Jarmo Velin sekä Jukka Jääskeläinen. |
|
|