www.impclubfinland.fi

  • Suurenna fontin kokoa
  • Fontin oletuskoko
  • Pienennä fontin kokoa
Home Harrastusmuotoja Museokatsastetut
Harrastusmuotoja - Museokatsastetut

Impin (kaikki mallit) rakentaminen museokatsastuksen edellyttämään kuntoon on hyvä harrastusmuoto ja ennen kaikkea hieno tapa kunnioittaa tätä englantilaisen autoteollisuuden insinöörityönnäytettä.

Museorekisteröintihän edellyttää että auto periaatteessa vastaa aikanaan Suomessa uutena myytyjä yksilöitä. Auton alkuperäisyys perustuu korjaamo-, varaosa-, omistajan käsikirjat ym.tietolähteisiin. Lisävarusteita sallitaan jos ne ovat sellaisia kuin oli saatavana imppiin silloin kun niitä uutena myytiin. Näin ollen impin voi halutessaan museokatsastaa vaikkapa oikeanlaisilla alumiinivanteilla tms. lisävarusteilla mutta sitä isän/sedän/naapurin entistä kilpuria 5-ryhmän lasikuitukyljillä ja ties millä osilla on turha tarjota museotarkastajalle.

Museoauto
Nykyäänhän toki kilpa-autonkin voi museokatsastaa ja tätä mahdollisuutta moni historicauton omistaja onkin jo käyttänyt. Kilpa-auton museokatsastuskelpoisuus perustuu aikakaudella voimassaolleisiin luokituksiin, sekä FIA:n / AKK:n vaatimuksiin turvavarusteista kuten suojakaarista, joita ei ole tarvinnut luokitella mutta ovat ikäkaudella olleet pakollisia varusteita. Toisin sanoen vain valmistajan luokitusten ja FIA:n liite J:n mukaiset muutokset sallitaan museokatsastuksessa sekä lisäksi autolla on oltava kilpailuhistoria ikäkaudelta. Tulkinnoissa on hieman eroja eri tarkastajien välillä.
Rakentamis-/entisöimisvaiheessa hyviä vinkkejä saa niiltä harrastajilta jotka ovat oman imppinsä jo hyväksytysti tarkastuttaneet. Samoin mallia yksityiskohdista on huomattavasti helpompi käydä katsomassa alkuperäiskuntoisesta autosta, kuin arvailla eri lähteiden valokuvista. Tälläkin hetkellä on muutamia autoja rakenteilla joten meillä on jatkossakin toiveita nähdä museokatsastettuja imppejä alan tapahtumissa.

Osia saa tänä päivänä aika mukavasti mutta hintoja kannatta hieman vertailla jos mahdollista koska vanha totuushan on että mitä harvinaisempi osa, sitä kovempi hinta. Koriin saa lähes kaikkia peltiosia uustuotanto-osina Englannista, samoin kuin esim. lattiamattosarjoja. Osien sopivuudessa on huomattavia eroja eikä aina ole sanottua että se uutena hankittu pelti- tms. -osa sopisi ihan heittämällä paikalleen joten tämä kannattaa huomioida.

Museoauto
Osatoimittajia on sumujen saarella ja muuallakin useita ,joista mainittakoon ainakin Malcolm Andersson jonka ehtymättömän tuntuisesta varastosta tuntuu löytyvän lähes mitä vain. Tämä vaan ei läheskään aina ole edullisin ostopaikka joten jos ei ole kiire saada osia niin kannattaa kysellä muualtakin. Loistava paikka osien etsimiseen on kansainvälinen nettihuutokauppa ebay joten jos ei itse ole tietokoneen käyttöön perehtynyt niin kannattaa pyytää avuksi vaikkapa sitä naapurin, netissä surffaavaa teiniä ja jo alkaa homma sujumaan. Osia kysellessä kannattaa ehdottomasti myös olla yhteydessä kilpaimppejä harrastaviin harrastajiin, koska heille tarpeettomat esim. verhoiluosat voivat olla kullanarvoisia museoauton rakentajalle.


Maininnan arvoisia ovat myös Suomessa valmistettavat uustuotanto-osat kuten laadukkaat vesiletkusarjat, bensatankin täyttöletkut ja konehuoneen tarrasarjat joita on saatavana. Lisätietoja osien hankinnasta ja yhteyshenkilöistä saat helpoimmin liittymällä kerhon jäseneksi tai poikkeamalla jossain kerhon tapahtumassa.
esite



jokaiselle jotakin
musjps01
 
musjps02
 
musjps03
 
musjps04
 
musjps05
 
musjps06
 
musjps07
 
museo03
 
museo08
 
museo09
 
museo11
 
museo12
 
mus02
 

 

Display Num 
 
 Comments
 
Add Comment

Only registered and logged in user can submit a comment