www.impclubfinland.fi

  • Suurenna fontin kokoa
  • Fontin oletuskoko
  • Pienennä fontin kokoa
Harrastusmuotoja - Katuautot
Suosittu harrastustapa on rakennella imppi normaaliksi katuautoksi, tekemättä sitä kuitenkaan esim. museokatsastuksen edellyttämään alkuperäisasuun. Tällöin rakentaminen on vapaampaa ja jos vaikka jotain osia on vaikea/kallis hankkia alkuperäisinä niin voi vapaasti käyttää mielikuvitusta ja tehdä autosta juuri oman mielensä mukaisen.

Impin vahvasta moottoriurheilutaustasta johtuen tarjolla on hyvinkin paljon sopuhintaista viritysosaa käytettynäkin ja hyvin usein näitä osia näkeekin katuimppien koneita piristämässä. Samoin mm.erilaisia spoilereita ja levityksiä on tehty kilpakäyttöön useita malleja, joten niitäkään ei välttämättä tarvitse itse alkaa suunnittelemaan ja tekemään.

Katuauto
Imppi on varsin hauska laite katukäytössä esim. piristetyllä 998cc koneella ja edullisemmin selviää jos ei putkita lohkoa isommaksi vaan pitää koneen 875-916 kuutioisena. Kanneksi käy hyvin portattu MK2:n kansi isommilla venttiileillä tai sitten tietysti sportin kansi. Nokka-akseleina yleensä piristetyissä katuimpeissä käytetään tehtaan R-nokkia ja niistä R17, R20 tai R22 versioita. Kaasareiksi hyvä valinta ovat sportin 125 strombergit imusarjoineen tai hieman suuremmat 150:et joita käytetään myös ikäkauden G1 historic-impeissä ja tällöin pakosarjaksi sopii sportin sarja. Näitä strombergin kaasuttimia on saatavana uusina NOS-osina varsin sopivaan hintaan. Enemmän tehoa haluava rakentaja tietty laittaa sen vanhan nelosryhmän imu-/pakosarjan ja tuplaweberit tai -dellortot. Sitten kun koneen tehopuoli alkaa olla kunnossa niin kannattaa muistaa kunnon jäähdytys ja jäähdyttimen siirtäminen eteen onkin järkevä toimenpide. Kuumalle ilmalle tehdään poistoaukko varapyöränkotelosta auton alle ja johan pysyy lämmöt kurissa.
Lisää katu-uskottavuutta liikennevalokiihdytyksiin saa välitetyllä laatikolla. Laatikon välityksiä valmisti aikanaan mm. I-kone ja yleisin versio joihin törmää taitaa olla sellainen jossa on vakio ykkös- ja kakkosvaihteet, lyhennetty kolmonen ja nelosena on vakiolaatikon kolmosen rattaat. Nykyäänkin impin välitettyjä laatikoita on hyvin harrastajilla tallessa ,eivätkä hinnat ole päätähuimaavia. Lukkoa ei imppi katukäytössä ihan ensimmäisenä kaipaa mutta jos aikeena on käydä välillä vaikka radalla tai jäällä päästelemässä niin tietty lukosta apua on. Lukoksi sopii suoraan Jack Knight:n palalukko tai sittenhän näppärä kaverihan sovittaa laatikkoon jonkun muun auton lukon. Impin laatikkoon on rakennettu lukkoja mm. Avengerin-, Escortin- ja Fiatin kitkalukoista.
Näyttäviä vanteita löytyy myös suht hyvin käytettynä impin pulttijaolle ja uusiakin saa vaikka 10”-leveinä. Hyvin yleinen tapa on muuttaa pulttijako niihin tallin nurkassa lojuviin vanteisiin sopivaksi. Myös parempia jarruosia kuten valmiita levyjarrusarjoja on saatavana kohtuuhinnalla samoin kuin alustan jäykempiä puslasarjoja, säädettäviä iskareita ym. Katuauto
jokaiselle jotakin
katu1
 
katu2
 
katu3
 
katu4
 
katu5
 
katu6
 
katu7
 
katu13
 
katu15
 
katu16
 
katu08
 

 

Display Num 
 
 Comments
 
Add Comment

Only registered and logged in user can submit a comment