www.impclubfinland.fi

  • Suurenna fontin kokoa
  • Fontin oletuskoko
  • Pienennä fontin kokoa
Harrastusmuotoja - Roadsport
Historic Race Finland:n erittäin suosittu rata-autoluokka on hyvä vaihtoehto kilpailla impillä, mikäli oma auto ei sovellu esim. Historic luokkiin tai haluaa muuten rakentaa kilpa-autoa hieman vapaammin. Tähän luokkaan saa oivan pelin esim. vanhasta jäärata- tai sprint-autosta.

Roadsport on tarkoitettu ennen 1.1.1985 FIA-luokitelluille 2-vetoisille autoille ja tämän säännönhän imp ja stiletto täyttävät. Tekniset säännöt ovat hyvin vapaat ja sallivat mm. vierasmoottorin (vaikka moottoripyörästä) käyttämisen.
Roadsport Leino

Impille sopivia luokkia on kolme ja ne on jaettu LASKENNALLISEN teho/painosuhteen mukaan A,B ja C- luokkiin. Roadsport A= 3,8 - 5,49 kg/hv B= 5,5 – 6,99 kg/hv ja C= 7,0 - kg/hv Moottorin laskennallinen teho lasketaan sääntökirjan taulukosta ja esim. 998cc impin koneelle tupla kaasuttimilla teho on 79,84hv ja 1150cc koneelle 92hv.


Niinpä Impin 998cc koneella/tuplakaasareilla pitää painaa luokassa: C 559kg ja B 440kg. Vastaavasti 1150cc/tuplakaasareilla niin minimipainot ovat C 644kg ja B 506kg. A-luokka soveltuu hyvin vaikkapa 16v vierasmoottoriselle impille kun esim. 1600cc 16v koneella laskennallinen teho tuplakaasareilla on 158hv jolloin minimipainoksi tulee vain 601kg.

Imppi on osoittautunut omalla koneellakin erittäin kilpailukykyiseksi ja hyvällä autolla ajaa luokkavoitoista C- ja jopa B-luokassa. Vaihteistona käytetään yleisesti Jack Knight laatikkoa pala- tai kitkalukolla varustettuna, mutta yhtä hyvin tarkoitukseen sopii synkronoitu ja välitetty vaihteisto. Paras tulos syntyy jos vaihteiston välityksiä hieman jaksaa muutella ratojen mukaan. Renkaina Roadsportissa on käytettävä erillisen rengaslistan mukaisia katurenkaita ja 13-tuumaisista parhaiksi ovat osoittautuneet AVON CR 28 Sport Turbospeed 185/60 tai 205/60 kokoisena sekä BRIDGESTONE RE 720 jota on saatavana 175/50 ja 185/60 kokoisena.

 

Auton koria saa rakentaa suht vapaasti joten esim. ex jäärata- tai sprintkilpuri käy hyvin aihioksi. Paloseinää saa siirtää max.200mm jolloin konehuoneeseen mahtuu vaikka minkälaista tekniikkaa. Lokasuojan levikkeitä ja ilmanohjaimia saa käyttää mutta spoilerit eivät saa pituussuunnassa ulottua korin ulkopuolelle kuin max.50mm ja sivulta katsottuna on takaspoilerin mahduttava max, 200*200mm neliöön. Impissä takaspoilerin max. Leveys on 153cm. Roadsport Leino

Alustan rakentaminen on myös hyvin, vapaata mutta kokemus on osoittanut että impin oma alustageometria toimii todella hyvin. Omat tukivarret vahvistettuina ja pyöränkulmien säädöillä varustettuina/ Monte Carlo jouset / säädettävät iskarit ja mahdollisesti etuvakaaja ovat eväät joilla pärjää jo aika pitkälle alustan puolesta. Tähän reseptiin kun lisätään hyvin rakennettu impin oma 1040cc-1200cc moottori ja hyvin välitetty vaihteisto niin alkaa auton puolesta olla mahdollisuuksia ajaa palkintosijoille.

Kilpailuissa on joka luokassa todella paljon autoja ja kun esim. C ja B luokat ajavat yhteislähdöissä niin kilpureita voi hyvinkin olla viivalla yli 30kpl kerralla. Ajotapa on kaikissa HRF:n luokissa erittäin siistiä ja varikolla hyvä yhteishenki tekevät Roadsportista todella mukavan harrastusmuodon.

Lisätietoa löydät täältä:
www.historicrace.fi
www.saarenmaki.net

 

 

 

 






jokaiselle jotakin
Stiletto1
 
rs_14
 
rs_01
 
rs_08
 
rs_10
 
roadsport_laine
 
roadsport_ruusunen
 
roadsport_taipale
 
roadsport_001
 

 

Display Num 
 
 Comments
 
Add Comment

Only registered and logged in user can submit a comment