www.impclubfinland.fi

  • Suurenna fontin kokoa
  • Fontin oletuskoko
  • Pienennä fontin kokoa
Home Harrastusmuotoja Historic G2
Harrastusmuotoja - Historic G2
Historic G2 ikäkauden imppi sopii sekä radalle että ralliin, mutta käytännössä G2 imppejä näkee tällä hetkellä vain ratakisoissa ja rallipuolen autot on passitettu H-ikäkaudelle koska joka tapauksessa luokka on yhteinen H:n kanssa. Radalla taas G2-ikäkauden luokkaraja on en.1300cc ja H-ikäkauden autot ajavat omana luokkanaan jossa kuutiotilavuus on vapaa. Niinpä impillä saa G:n lähdöissä ajaa pikkukoneisia Escorteja,Minejä,NSU:ta ym vastaan kun H-luokassa samoista pisteistä ajavat Escort BDA:t,BMW 2002:t ym. rata
Oikeastaan ainoa merkittävä ero ikäkausien G2 ja H impeissä on, että H-ikäkauden autossa saa käyttää kärjetöntä sytytystä ja G-läisessä ei. G2 ikäkaudelle rata-Imppi on varsin selkeä rakennettava. Rakennussäännöt löytyvät vuoden -71 Liite J.stä. Lisäksi pitää muistaa, että sääntöjen sallimien muutoksien tulee olla vain sellaisia, joita todistettavasti käytettiin ko. ikäkaudella. Lisäksi niiden pitää myös olla em. sääntöjen mukaisia. Esimerkiksi Jack Knight suorakytkentälaatikoiden käyttö oli varsin yleistä 70-luvun alussa, mutta oli jo silloin sääntöjen vastaista. FIA Liite J -71 ei nimittäin anna lupaa poistaa synkronointijärjestelmää vaihdelaatikosta!
G- ikäkauden Rata-Imppi ei teknisesti poikkea paljoakaan ralliautosta. Moottori on käytännössä sama 998cc kahdella tupla Weberillä, samoin kuin vaihteisto ja lukko.
I-Koneen aikoinaan valmistamat vaihteistot ja niistä erityisesti se ns. pitemmällä nelosella (5,7) oleva versio on sopivin rata-ajoon. Tukivarret ovat alkuperäisinä ihan OK, kunhan eivät ole pahasti ruostuneet ja pusliksi vaihdetaan uretaanipuslat. Erityisesti laakeripesän hitsaukset takatukivarteen kannattaa tarkistaa ja ympäristöä seurata mahdollisten hiushalkeamien varalta. Muistattehan, ettei tukivarsia saa varsinaisesti vahvistaa! Impin omat alkuperäiset pyöränkulmat toimivat oikein hyvin radalla, kun jousitus on laskettu lyhyillä ja jäykillä jousilla. Monte-Carlo jouset ympäriinsä ovat jo ihan kohtuullisen toimivat, mutta jäykemmillä saadaan kyllä parempi ajettavuus. Toimivaksi alustaksi on osoittautunut George Bevanin Englanissa 70-luvun alussa kolme ratamestaruutta voittaneen auton alustan kopio. Reijo Halonen ajoi sellaisella kaudella 2006 ja alustan puolesta auto kestäisi huomattavasti lisää tehoa.
Takajousina on n.600lbs/in pääjouset (190mm) ja niiden sisällä alun perin moottoripyörän jousesta katkaistut n. 100lbs:n apujouset, jotka auton ollessa pyörillään ovat juuri ja juuri puristuksissa. Iskareina Spaxin Impiä varten tekemät lyhyet säädettävät kisa iskarit.
Edessä myös Spaxin, tai Konin kisaiskarit ja niillä lyhyet (170mm) 50 -60N/mm (300 -350lbs/in) kynäjouset. Lisäksi Reijon autossa on 16mm:n etuvakaaja.
Jarruissa on suurin ero ralliautoon, sillä rata-auto vaatii luokitellut levyjarrut eteen. Ferodon DS2500 tai DS3000 pala toimii oikein hyvin ja takahihnoina Ferodon pehmeä kisahihnamateriaali. Mm. Kitkaliimaus paistaa pinnat hyvin kiinni.
Tuo Impin luokiteltu jarrusatulahan on sama Girling SP12, jota käytettiin mm. Triumph Spitfiren ja Heraldin alkupään (63 – 67) autoissa. Napa ja jarrulevy tulivat puolestaan Vauxhall Vivasta. Navan ulomman laakerin pesää joutuu hieman sorvaamaan isommaksi, että impin oma laakeri sopii. Takimmainen laakeri on alunpitäen jo Vivassa ja Impissä sama. Satulan kiinnitys tehdään min. 5mm:n teräslevyllä alkuperäisiin kolmeen jarrukilven kiinnityspulttiin. Pääsylinteriksi kannattaa vaihtaa sen 0,625”:n tilalle myös luokiteltu isompi 0,70” pääsylinteri.
Rallikäyttöön eivät levyjarrut sovellu, koska ne levittävät etu raideväliä 3 cm ja soralle, sekä erityisesti talvella spooreissa etupään ja takapään raidevälin ero kasvaa liian suureksi. Onneksi alkuperäiset rumpujarrut riittävät rallikäyttöön erinomaisesti.
Sisältä Rata-autosta jäävät pois tietysti kartturin istuin ja vyöt ja panssareita ei tietenkään tarvita. Ratavarustuksella Imppi on varsin lähellä luokituspainoa, joten ikkunoiden ja luukkujen vaihtaminen kevyempiin ei ole tarpeen. Voi herkästi mennä alipainoiseksi. Toki painopisteen siirtämisessä alemmaksi tätäkin keinoa voi käyttää, mutta silloin pitää esim. tukevaa kaariputkea käyttää poikittais-ja pitkittäistuissa reilusti.
Vanteina ja renkaina edessä riittävät 5,5” vanteet 175/60x13 Yokohama A048 renkailla.
Takana 7” vanne ja 185/60 tai 215/50 x 13 Yokohama A048, tai Kumho V70A. Tämä yhdistelmä menee vielä ilman lokasuojien levikkeitä (nekin on kyllä luokiteltu) ja pitoa on kyllä jo ihan riittävästi.
Yleisesti luullaan, että Impin kisaosia on vaikea enää saada, mutta tämä ei pidä paikkaansa. Osia löytyy edelleen varsin hyvin jopa Suomesta alan harrastajilta ja Englannissa löytyy useampi toimittaja lähes kaikille osille. Ihan halpaahan tämäkään ei enää ole, mutta edelleenkin kohtuuhintaista moniin muihin merkkeihin verrattuna.

Historic-passitettuja G2 Imppejä löytyy suomesta tällä hetkellä n. 3kpl

Lisätietoa löydät täältä:
www.historicrace.fi
www.historicrallyclubfinland.fi

 

 







jokaiselle jotakin
hajyhaloneng2
 
praksinhermanni
 

 

Display Num 
 
 Comments
 
Add Comment

Only registered and logged in user can submit a comment