www.impclubfinland.fi

  • Suurenna fontin kokoa
  • Fontin oletuskoko
  • Pienennä fontin kokoa
Home Harrastusmuotoja Historic H1
Harrastusmuotoja - Historic H1

Haluttaessa ajaa rallia todella tiukassa ja tasaväkisessä luokassa niin kannattaa valita luokaksi ikäkausi H1, sillä sieltä löytyvät historic-puolen nopeimmat impit ja samoista pokaaleista tasapäin ajavat 1300:et escortit, corollat, 8 gordinit ja avengerit. Tässä luokassa kärki ajaa todella kovaa ja H1-luokkavoittaja löytyykin usein Historic-rallien yleiskilpailusijoituksissa kymmenen parhaan joukosta ja se on kovaa kyytiä alle 1300cc autolla. Kuten jo G2-ikäkauden jutussa mainittiin, on H-ikäkauden impillä ajaminen järkevää ainoastaan rallissa koska radalla joutuu ajamaan BDA-escortteja ym. vastaan. kievarinville
Teknisesti G- ja H -ikäkausien impit ovat samoja ja käytännössä ainoa ero on että H-laisessa saa käyttää kärjetöntä sytytystä ja G-läisessä ei. Ralliauton rakentamisessa kannattaa erityisen tarkasti valita ne parhaan kuntoiset tukivarret sillä varsinkin takatukivarret tahtovat vanhemmiten murtumaan. Oman mielen mukaisia vahvistuksia ei takatukivarsiin saa tehdä mutta tehtaan hitsaussaumat voi toki hioa auki ja hitsata uudelleen kunhan ei hitsaile ylimääräisiä saumoja. Lisäksi saa ja pitääkin tehdä laakeripesän vahvike joka on alkuperäisessä Sportin tukivarressa (sama kuin Huskyssa). Tämä vahvike ei näy luokitustodistuksessa mutta osittain näkyy tehtaan varaosakirjassa, samoin kuin Sportin tukivarren hieman korkeampi pystyprofiili.Etutukivarsiin saa tehdä sportin luokitustodistuksen mukaiset vahvistukset iskareitten kiinnityskohtiin. Alustan puslat kannatta vaihtaa polyuretaanisiin ja näitä onkin saatavana valmiina sarjoina.

Jousina ralli-impeissä usein käytetään RAC-jousia joita saa tänä päivänäkin ostettua uusina osina. Iskunvaimennus on sitten sen alustan tärkeimpiä juttuja ja yleisinä iskarimerkkeinä ovat käytössä Bilstein, Koni ja Spax. Myös ainakin Avo-merkkistä iskunvaimenninta on imppiin saatavana.

Jarruina ralliautoissa käytetään alkuperäisiä rumpujarruja sillä luokitellut etulevyjarrut levittävät etupään raideleveyttä ja se ei ole ajo-ominaisuuksien kannalta hyvä asia. Jarrubalanssi etu- ja takapään välillä haetaan valitsemalla sopivat jarrukenkien kitkapintojen materiaalit. Kitkapintoja myy esim. Autoracing ja liimauksen suorittaa esim. Kitkaliimaus (sama paikka liimaa myös kytkinlevyjen pinnat vaikka siviilikäyttöön).

Moottori on tässäkin luokassa homman ydin ja luokkavoitosta ajaminen edellyttää impin koneen olemista todella hyvässä iskussa. Vaikka luokka onkin alle 1300cc, niin impin koneen on oltava alle 1000-kuutioinen jolloin sylinterin halkaisija on käytännössä max. 72.57mm. Ei siis sattumaa että näitä koneita päivitetään jatkuvasti ja kokeillaan uusia juttuja jotka vaan säännöt mahdollistavat. Nokka-akseleita mietitään ja kehitellään sekä samoin imu-/pakosarjoja, mäntiä joita saa nykyisin tilata ihan oman mieltymyksensä mukaisina ja kaikkia osia jotka vain vaikuttavat kulkuun tai luotettavuuteen. Sylinterin kansitietous on nykyään ihan toista luokkaa kuin 70-luvulla joten sieltäkin on löydettävissä parannusta, vaikkakin esim. Hartwell:n tonniseen koneeseen kairaama kansi on edelleen varsin kohtuullinen. hartwell
Uustuotantona koneeseen löytyy nykyisin lähes kaikkea paitsi lohkoja,kampiakseleita ja kansia mutta näitä osia on kyllä runsaasti saatavana. Erityisesti täytyy mainita moottoriin käytettävät pultit joiden olisi syytä olla mahdollisimman hyvälaatuisia sillä pitää aina muistaa että impin kone ei lähtökohdaltaan ole kovin vahva kilpamoottoriksi. Kolmella runkolaakerilla oleva suht heikko alumiinilohko värisee aina ja jos käytettävät pultit ovat heikkolaatuisia niin se vain pahentaa asiaa. Vahvempia pultteja esim. kiertokankiin, vahvikelevyyn ym. on saatavana mm. ARP:lta (US-Parts) sekä italialaisen Motor Rettifican (Tmi: Expoalarik di Ricci) tuotteina.

Vaihteiston välityksiä saa tähänkin hommaan erilaisia ja yleinen tapa on että käytetään erikseen kesälaatikkoa ja sitten talveksi vaihdetaan hieman lyhyempi vaihteisto jotta kone jaksaa liikuttaa korkeampia piikkipyöriä. Muistutukseksi mainittakoon että myöskään tässä ikäkaudessa ei ole mahdollista käyttää Jack Knight-suorakytkentävaihteistoa. Lukoksi ralliinkin käy Jack Knight palalukko mutta yleisesti paremmaksi mielletään kitkalukko jonka saa tehtyä esim. avengerin vastaavasta ,tai sitten ostettua valmiina. Uuden, imppiin valmistetun ostamisen haittapuoli on että lukko on varsin arvokas.

Historic-passitettuja H1 Imppejä löytyy suomesta tällä hetkellä n. 6kpl

Lisätietoa löydät täältä: www.historicrallyclubfinland.fi

 





jokaiselle jotakin
h1_jvelin
 
h1_rvelin
 
h1_sappinen
 
historic_jarvinen
 

 

Display Num 
 
 Comments
 
Add Comment

Only registered and logged in user can submit a comment